onsdag, januari 30, 2008

Lunch med en vän

Tjo
Dagen har börjat bra, fick besked att svar från Ericssonjobbet inte kommer denna fredag. Känns skönt eftersom jag inte kunnat tänka riktigt klart och varit lite ofokuserad i rapportskrivningen.

På lunchen träffade jag en av mina bästa vänner och vi åt sushi på den hysteriska foodcourten i Kista C. God sushi var det :)
Vi satt och pratade om livet och veckan senaste rabalder kring hennes uppbrott med sin kille. Jag försökte ge henne mina bästaste tips som kan sammanfattas med följande:

  • Kontrollbehov är ALDRIG bra för ett förhållande.
  • Att ha ett eget liv i ett förhållande är superviktigt annars är det döden inom några år. Historiskt bevisat!
  • Ett förhållande kan aldrig bli perfekt utan den viktiga ingrediensen - tilit.
  • Att göra slut varje gång man bråkar är lönlöst. Bättre att prata och försöka ändra på sig så man kan fortsätta förhållandet som då blir ännu bättre.
Jag har idag inte bara delat med mig av mina erfarenheter och tips utan faktiskt även lärt mig av henne också. När man ser saker utifrån så får man annat perspektiv på gräl och relationer vilket gör att man tar med sig det hem och försöker reflektera hur man själv är i en relation. Eftersom jag aldrig grälar och numera inte heller är svartsjuk inser man hur knäpp man varit när man tänkt på det sättet. Så onödigt (vilket man ofta vet inerst inne). Det gäller bara att man verkligen gör ett försök att ändra på sig! Det är dock viktigt att komma ihåg att man är två om saken och att insatsen måste ske från två håll.

Jag vet att det kommer sluta väl så länge problemen tas om hand. Kan slå vad om att det sker redan denna vecka.... ;-)

Det va veckans predikan!
Må väl.
Amen.

Inga kommentarer: