fredag, november 09, 2007

Jag är tvättansvarig i vårt förhållande

Har just insett en grej... jag är den som tvättar i vår relation. Dvs jag tvättar mest, oftast o har typ det ansvaret kan man säga.

Idag jobbar jag hemifrån så min pojke ringde till sin chef igår o frågade om han fick ta sovmorgon så vi kunde mysa en stund extra i sängen medans vi tvättar. Baby ska resa nästa vecka så han behöver tvätta en del tills dess......

Aja, så han sätter igång o drar ut tvättkorgen i vardagsrummet o börjar sortering på golvet. Bra början med andra ord.... han tar all svart tvätt o slänger ner i en klassisk, blå ikea-kasse. Men de ljusa kläderna är kvar på golvet. Jag slänger ner en gul t-shirt i den blåa, knappt halvfulla kassen... o tänker: "äh, jag ska inte lägga mig i nu..." Han löser resten.

Efter nån timme, när han försvunnit till jobbet, går jag ner i tvättstugan... där öppnar jag den ena maskinen; den är full med svarta kläder + min gula t-shirt.
"Aha, du menar så" DESSUTOM har han använt vitt-tvättmedel. Ok, kanske som kompensation för att han slängt in en ensam gul t-shirt i maskinen bland de kolsvarta kläderna.

Den andra maskinen är tom.

Jag börjar om lite kan man säga o slänger in en ljus tvätt, hänger upp "hans bidrag till tvättningen" i torkskåpet och går upp för att fortsätta jobba. Detta är INTE något klagoinlägg utan mera en insikt att JAG är tvättansvarig i vår familj. Jag är nöjd med den rollen, o tänker lite gulligt på det min man bidrog med... han är ju ändå bästa iallafall.

Nu funderar jag mest på vem som är städansvarig...? Jag har alltid sett det som hans ansvar av nån anledning. Döma av en artikel i expressen som vi var med i förut så beror detta på att det är "han som äger lägenheten" (här kommer en länk till artikeln vi va med i snart), men jag tycker vi städar lika mycket... även om det är ett faktum att jag damsuger rätt dåligt. Men jag lär mig... har ju städfirma 2 ggr i veckan kan man säga - mitt nya extrajobb är nämligen städa på pappsens jobb :) Så DÄR är jag iallafall städansvarig :)

Inga kommentarer: